tag:blogger.com,1999:blog-21436845.post3886584890140516147..comments2024-03-14T15:56:33.388+01:00Comments on Ideella Sektorn: Ny marknadsföringsbok för stiftelserChrister Leopoldhttp://www.blogger.com/profile/03283099554190113944noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-21436845.post-7914633586761579222011-09-21T11:02:06.345+02:002011-09-21T11:02:06.345+02:00Jag ser fram emot lunch och intressant diskussion....Jag ser fram emot lunch och intressant diskussion.<br /><br />Det fanns mycket i din bok som jag uppskattade, inte minst att du framhåller den ideella sektorns speciella karaktär. Mitt intryck var emellertid att du till stor del lutade dig på Kotler, eller i vart fall på den typen av marknadsföring som han är företrädare för.<br /><br />Det som gör Kotler viktig och intressant utöver det stora inflytande han haft över marknadsföringens teori och praktik i allmänhet är att denne guru inte bara skrivit om marknadsföring för företag – hans paradgren – utan också om "non-profit marketing" (den bok du nämner i din litteraturlista) och om "social marketing", alltså hur man med kampanjer förändrar folks beteende. Därmed har han gjort oss tjänsten att tydliggöra att marknadsföring för företag och marknadsföring för ideella organisationer är olika.<br /><br />Kotler ser på världen med amerikanska ögon. När han anpassar sina företagsmodeller till ideella organisationer så är det till "non-profits" (mestadels producerande stiftelser) och inte till föreningar och förbund. Men Kotler är inte medveten om detta. Som så många andra anglosaxiska författare och forskare ser han inte att det finns dramatiska skillnader mellan en typisk non-profit och en typisk folkrörelse. Dessa skillnader slår igenom på många områden, inte minst inom kommunikation och marknadsföring. Om Kotler hade velat skriva om marknadsföring för folkrörelser, då hade han behövt skriva en helt ny bok, ty skillnaden mellan marknadsföring för stiftelser och den för folkrörelser är minst lika stor som den mellan företag och stiftelser. Till stor del beror det på att stiftelser, precis som företag och myndigheter, inte har några lokalt aktiva medlemmar. Därför är de beroende av och kan blomstra med centralt utförd marknadsföring.<br /> <br />Det Kotler skriver om är alltså i Sverige mycket relevant för stiftelser, men inte alls för folkrörelser. Jag vill gå så långt som att säga att en folkrörelse som följer Kotler kommer att öka sina intäkter, men förtvina som rörelse. Sådana folkrörelser blir på sikt stiftelseliknande, en trend som jag tycker är tydlig bland Sveriges insamlingsorganisationer och som kommer att förstärkas ytterligare med skatteavdrag för gåvor.<br /><br />Folkrörelser har alltid använt sig av marknadsföring. De gjorde det långt innan begreppet uppstod. Problemet är att denna traditionella och mycket framgångsrika ideella marknadsföring idag hotas av de kommersiella marknadsföringsmodeller som Kotler är en företrädare för. Det duger därför inte längre med tyst kunskap inom ideella sektorn, det behövs tydliga modeller och teorier för deras marknadsföring. Det behövs böcker som din. Men den som vill utveckla sådana med målet att stärka de lokalt aktivas förmåga att "sälja" sin organisation och verksamhet, bör nog helt bortse från Kotler och istället ta utgångspunkt i skolor som tjänste- och relationsmarknadsföring. Men inte heller dessa teorier kan lånas in rakt av. De måste anpassas till den medlemsbaserade organisationens mycket mer komplexa logik och verklighet.Christer Leopoldhttps://www.blogger.com/profile/03283099554190113944noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21436845.post-65076837478249086732011-09-19T12:24:11.960+02:002011-09-19T12:24:11.960+02:00Eftersom jag är författaren som skrivit ”Sprid idé...Eftersom jag är författaren som skrivit ”Sprid idén” så blir jag glad över uppmärksamheten från dig. Jag har länge följt din hemsida och gillar den.<br />Däremot tycks det vara en viss missuppfattning från din sida. Min bok ”Sprid idén” är i flera avseenden kritisk till Kotler, till exempel att Kotler inte förstår att ideella har en opinionsbildande funktion, och har medlemmar, demokrati etc. Kotler nämnner inte det alls – med förödande resultat för kommunikationsarbetet.<br />Ett annan kritik är att Kotler inte förstår att ideella har komplexa målgrupper. Ett tredje är behovet för ideella att satsa på återkoppling, delaktighet, involvering, som Kotler inte tar upp. <br />Så, Christer, du och jag borde ta en lunch! :-) <br />Och i väntan på det kan jag rekommendera en artikel jag skrivit:<br />http://www.socialforum.se/se/Nyheter/Jesus_som_professionell_kommunikator/<br />Jag ringer dig!<br />Hälsn<br />IngemarIngemar Olssonnoreply@blogger.com