Spontan idésmitta kan ge upphov till ‒ eller förändra ‒ föreningar, förbund och folkrörelser. I den här artikeln diskuterar jag hur man kan bygga en folkrörelse uppifrån och ändå dra nytta av denna naturkraft.
Idésmitta spelar
en viktig roll inom föreningslivet. Den inspirerar till nya föreningar och den förändrar
existerande.
Detta är inte underligt, tvärt om. Människan är ett
flockdjur. Vi anpassar oss till varandra. Vi följer ledare. Idésmitta i form av
modetrender förekommer inom en rad områden. Att vi också finner den inom
föreningslivet, som ju bygger på grupp, idé och engagemang, är närmast
självklart.
Att idésmitta ger upphov till nya föreningar är välkänt.
Att den också förändrar redan existerande är mindre känt. Men det är vanligt
och kan skapa problem.
Av intresse här är idésmitta som strategiskt verktyg. Det kan ge turboeffekt åt arbetet att bygga upp eller bygga ut en folkrörelse.
Idésmitta uppstår normalt spontant, styrd av ingen, men kan mycket väl göras till en planerad och ledd process. Det är just detta senare vi ska titta närmare på nu.
Men bygget kan också startas och ledas uppifrån. Det går
snabbare, är mindre chansartat, men kräver finansiering. Just finansiering är normalt
ett stort problem i ideella sammanhang. Ett annat aber är att den nödvändiga kunskapen
och kompetensen måste finnas redan från start.
Oavsett var starten börjar kan den lokala expansionen påskyndas genom idésmitta.
- Idén
- Lokal organisering
- Verksamhet
- Resurser
- Förbundets organisation
Ett förbunds idé
uttrycks i ändamålsparagrafen.
Den slår fast vad hela förbundet är till för, vad det vill uppnå och ofta också
hur det ska görs.
När man bygger ett förbund måste man få denna idé rätt
redan från start. Den ska 1) tända människor, 2) vara smittsam och 3) vara förbundsmässig.
Med förbundsmässig menas att den ska vara relevant
och engagerande för de tilltänkt aktiva och gå att förverkliga genom lokalt, ideellt
arbete.
Valet av idé och verksamhet är strategiskt. Det avgör
vilken av tre helt olika typer av ideell förening förbundet blir: I föreningar
för ömsesidig nytta stöder medlemmarna varandra, i de kampanjdrivande
vill de förändra världen och i de tjänstelevererande stöder de
utomstående. Typerna skiljer sig åt beträffande alla aspekter av ett förbunds organisation,
verksamhet och inre liv. Läs mer om det i Det
finns tre grundtyper av ideella föreningar. Av det tre typerna är för
övrigt den kampanjdrivande lättast att lyckas med.
Det kan kanske tyckas märkligt, men det som i slutändan avgör hur stort ett landsomfattande förbund kan bli är dess lokala organisering. Om syftet är att bygga ett litet eller medelstort förbund kan lokalavdelningarna läggas på kommunal eller regional nivå, men inte om målet är en folkrörelse. Då måste de läggas lägre än kommun, nämligen i områden så pass små att invånarna där känner naturlig samhörighet och lätt kan nå varandra. Just så var Sverige indelat när de klassiska folkrörelserna kom till. Dåtidens omkring tretusen småkommuner (socknar) hade en för ideell organisering idealisk storlek och mänsklig sammanhållning, något som dagens kommuner helt saknar. Idag måste en folkrörelse därför organisera flera lokalavdelningar per kommun.
För att ett förbund ska kunna växa till folkrörelse krävs
att dess verksamhet:
- Följer logiskt av idén,
- är densamma över hela landet,
- bedrivs, organiseras och finansieras lokalt,
- och leds och utförs ideellt av medlemmar.
Verksamheten måste vara angelägen, ju angelägnare desto
bättre, passa de lokala förhållandena överallt i landet och vara frivilligmässig.
Med det senare menas att den ska utformas för att utföras och ledas av medlemmar som
arbetar ideellt på fritiden. Dessa frivilliguppdrag får ta högst tre-fyra timmar i
veckan och ska ske på tid och plats som passar den frivillige.
Det krävs resurser för att driva en lokal avdelning
och verksamhet. Med resurser menas i ideella sammanhang inte främst pengar,
utan ideellt arbete. Styrelsens, ledarnas och de aktivas obetalda insatser är det
lokala arbetets absolut viktigaste resurs. För att en folkrörelse ska kunna
lyckas måste alltså dess lokalfält var bra på att mobilisera, organisera och
leda sina medlemmar.
Givetvis behövs också pengar. Hur mycket beror på typ
av verksamhet. Om verksamheten kräver en mer omfattande finansiering måste
lokalavdelningsmodellen också innehålla särskilda metoder och rutiner för
lokalt inkomstskapande.
I små förbund ser organisationen ut så
här: Medlemmarna organiseras av lokalavdelningar. Dessa i sin tur är samordnade
regionalt av distrikt eller direkt av den nationella nivån.
Ett förbund som vuxit sig väldigt stort organisatoriskt (finns lokalt i hela landet) och medlemsmässigt (samlar 1 % av befolkningen) kan kallas folkrörelse. För sådana är det vettigt att följa Sveriges politiska indelning. Men då kommunerna idag är för stora fungerar det inte riktigt, som vi sett ovan. Därför behöver folkrörelser idag fyra demokratiska nivåer: Lokalavdelning (del av en kommun), distrikt (hela kommunen), region (hela regionen) och förbundsledning (hela landet).
1. Skapa
en väl fungerande, spridningsbar och helst smittosam (lokalavdelnings-) modell.
2. Skapa
en organisation för spridningsarbetet.
3. Testsprida
modellen
4. Förbereda
stöd och samordning på distrikts- och regionnivå
5. Massprida
modellen
Generellt: Arbetet bör börja i liten skala. Metoder, resultat
och modell bör dokumenteras. Modellen bör testas i praktiken, sedan förbättras
och testas igen innan den godkänns för spridning. Att arbeta så ökar chansen till
framgång och håller kostnaderna nere. I grunden handlar detta om att testa fram succéer
att skala upp.
Det kritiska första momentet är att arbeta fram den
modell som med hjälp av bland annat idésmitta ska spridas vitt och brett. Den ska
bestå av en verksamhetsidé, lokalavdelning och verksamhet.
Att skapa modellen är att uppfinna eller utveckla
något nytt. Det är ett entreprenöriellt arbete, en forskningsuppgift. Det ska göras
i fält av därtill särskilt tränade och ledda ”utvecklare” som arbetar tillsammans med av
dem lokalt mobiliserade krafter. Detta modellbygge ska ske på flera olikartade
platser samtidigt. Resultaten ska sedan jämkas samman till en modell.
Denna ska sedan testas och förbättras till framgång.
För det kommande arbetet att etablera den färdiga modellen
på nya platser krävs tränade ”spridare” och en lämplig stödorganisation. Att utveckla
dessa är moment nummer två.
Moment nummer tre är testsprida modellen. Erfarenheterna
från denna kan ge underlag att förbättra såväl modellen som spridningsarbetet.
När ett antal nya lokalavdelningarna är på plats måste
de samordnas. För det krävs såväl distrikt som regioner. Att ta fram hur de ska
se ut och arbeta är moment nummer fyra.
När alla komponenter godkänts, först då kan masspridningen
starta på allvar, moment nummer fem. De sker dels med hjälp av särskilt tränade
”spridare”, dels genom information som leder till idésmitta. Det måste också finnas
viss beredskap att hantera spontan idésmitta och andra överraskningar.
Någon gång i början av spridningsarbetet måste själva
förbundet, blivande folkrörelsen, få en uppdatering. Det nationella embryo som
startade processen måste genom kongress, uppdaterade stadgar och en med lokala
krafter utvidgad förbundsstyrelse ges en för det fortsatta arbetet legitim form
och ledning. Detta kan sedan behövas upprepas; organisationens kostym måste gradvis
anpassas till den växande storleken.
P.S.
Jag har diskuterat begreppet folkrörelse tidigare på den här bloggen, till
exempel i Vad
krävs för att vara folkrörelse?, Visst
kan moderaterna bli en folkrörelse, Uppfanns
folkrörelsen i USA? och Folkrörelsen
är ett förbund XXL. Dessutom tar min
bok Professionell ideell - Om att verka med ideell logik upp en rad aspekter på folkrörelse. Finns på välsorterade
bibliotek.