Hur länge det funnits föreningar och föreningsliv i vårt
land är ingen som vet. Utan tvivel går de långt tillbaka i historien, men bevarade bevis är inte äldre än 1000 år. De finns på runstenar från vikingatiden.
För drygt 10 år sedan skrev jag att det i Sverige fanns tre runstenar som nämner gillen, den dåtida benämningen på det vi idag kallar föreningar. Det var:
- Runstenen vid Bjälbo kyrka i Östergötland (ÖG64). Där står: ”Kämpar reste denna sten efter Grep, sin gillesbroder, Juddes son. Love ristade runorna.”
- Runstenen vid Mariakyrkan i Sigtuna (U379): ”Frisernas gillebröder läto resa denna sten efter Torkel, sin gillebroder. Gud hjälpe hans ande. Torbjörn ristade.”
- Runstenen vid Prästgatan i Sigtuna (U391): ”Frisernas gillesbröder…dessa /runor/ efter Alblod, Slodes bolagsman. Den helge Krist hjälpte hans ande. Torbjörn ristade.”
Men numera vet jag att det finns åtminstone tre runstenar
till:
- Runsten vid Törnevalla kyrka i Östergötland (ÖgMÖLM1960;230): ”Ölver reste denna sten efter Dräng, Ögers son, sin gillesbroder.”
- Runsten vid Brunnsta bro i Uppland (U641): ”Hedenger och Björn reste (stenen) efter (den) gode bonden Gilde.”
- Runsten nu i Ekolsund i Uppland (U642): ”Hedenger och Björn reste (stenen) efter Gilde, sin fader.”
De två senare runstenarna nämner samma personer. Enligt Från Abjörn till Örjar - Personnamn på runstenar i Enköpings kommun ska namnet Gilde
på U642 tolkas som ”Gillesbrodern”.
På de två runstenarna i Sigtuna (nummer 2 och 3 ovan) nämns
"Frisernas gille". Detta är alltså Sveriges tidigast kända föreningsnamn.
Vad föreningen gjorde är inte känt, men en rimlig gissning är att det handlar
om en sammanslutning av köpmän från Frisernas rike. Detta utifrån att den typen av föreningar för
skydd och ömsesidigt stöd på främmande ort var mycket vanliga under medeltiden.
Dagens studentnationer vid Uppsala Universitet är för övrigt en variant. Man skulle kunna
säga att ”Frisernas gille” var vår första invandrarförening.
Finns det fler runstenar som nämner gillen? Kanske. Men mera
intressant är att tänka sig att det finns mer att lära om föreningar och
föreningsliv under vikingatiden från runstenar som inte nämner gillen utan endast indirekt
talar om sådana. Så vitt jag kunnat se har ännu ingen forskat på det.
Särskild forskning behövs nog för att hitta sådana indirekta
referenser. Runinskrifterna kan behöva tolkas med föreningsglasögonen på. För
några veckor sedan hittade jag av en slump en lämplig runsten. När jag läste dess
text tänkte jag spontant att detta handlar om en förening, men intressant nog
är det inte den gängse tolkningen bland runforskare.
Jag syftar på runstenen Sö179 som står framför Gripsholms
slott utanför Mariefred i Södermanland. I modern tappning lyder dess inskrift
så här:
”Tola lät resa denna sten efter sin son Harald, Ingvars broder. De for manligen fjärran efter guld och österut gav örnen (föda), dog söderut i Särkland.”
Tola har alltså rest stenen efter sin son Harald som deltog
i det av Ingvar ledda vikingatåget österut till Ryssland och vidare söderut
till de muslimska länderna. Detta är ett välkänt vikingatåg. Det nämns på över
tjugo runstenar i Mälardalen och i sagan om ”Ingvar den vittfarne”.
Det i detta sammanhang intressanta finns i textens första
mening. Där kallar modern sin son Harald för ”Ingvars broder”. Vad för slags broder är detta? I sin
information om stenen skriver Riksantikvarieämbetet:
”En fråga som diskuterats livligt är varför runstenen rests till minne av endast en av bröderna. Den förklaring som vunnit störst tillslutning är att Tola endast varit Haralds mor och inte Ingvars och de två alltså varit halvbröder. Man kan också tänka sig att monumentet bestått av två stenar en över Harald och en över Ingvar, där den senare stenen gått förlorad. En tredje möjlighet är att broder här inte åsyftar släktskap utan betecknar `vapenbroder, fosterbroder` eller liknande. En sådan betydelse av ordet broder förekommer i en runinskrift från Hällestad i Skåne.”
Av de tre förklaringarna anser jag den första vara
konstruerad och långsökt och inte särskild trolig. Den andra förklaringen är
möjlig, men att det funnits en sten till är en ren spekulation. För den som är bevandrad med föreningar och
föreningshistoria framstår en variant av den tredje förklaringen som självklar. Det var den jag själv automatiskt tänkte på när jag såg texten. Den
enklaste och troligaste förklaringen är att Harald och Ingvar inte var halvbröder
utan gillesbröder.
Föreningsformen är speciell lämplig för att bland jämlikar mobilisera
resurser och folk för en viss verksamhet och därvid välja (och avsätta) ledare.
Under medeltiden var det vanligt att deltagarna i handelsresor finansierades
och organiserade resan på det sättet. De delade på kostnaderna och arbetet och sedan
på vinsten. På samma sätt var det med sjörövarna. Utifrån denna kunskap är det
väl rimligt att tänka sig att också under vikingatiden såväl enskilda skepp som
hela vikingatåg kunde organiseras som föreningar. Harald och Ingvar kan alltså ha
varit bröder i en, med dagens ordval, ekonomisk förening för att bedriva handels-
och vikingatåg.
Utifrån detta är det troligt att det finns mer
föreningsinformation att hitta på runstenar. Om vikingatåg var en slags
ekonomiska föreningar så borde det i runinskrifterna också finnas fler ord som
tyder på det. Och en snabb titt visar att sådana finns. Enligt Svenskt Runordregister finns ordet skifta (som i att skifta vinsten) på runstenarna
Sö163, Sö 165 och Sö166. Och ordet bolagsman, kamrat på runstenaren
Vg182, U391, Sö292, U954 Vg122 och Vg112.
Högintressant
SvaraRadera