2023-05-05

Hemsidan voluntarius.com nedlagd

 Nu har jag lagt ner hemsidan voluntarius.com.

Under nära tjugo år drev jag voluntarius.com på ideell basis för att främja föreningslivet i Sverige och stödja de föreningsaktiva. 

Därför fyllde jag voluntarius.com med ett stort antal sidor. Där fanns information om alla viktiga aspekter på ideella föreningar och om hur man arbetar med dem. 

Under ett antal år svarade jag också ideellt per epost på läsarfrågor om specifika föreningsproblem. En del av frågorna och svaren lade jag sedan ut på hemsidan under rubriken "Föreningsdoktorn". 

Många läsare har vittnat om att de haft stor nytta av informationen de hittat på voluntarius.com.

Det fanns flera samverkande skäl till att lägga ner voluntarius.com. De viktigaste var ekonomiska. De löpande kostnaderna för att visa hemsidan höjdes dramatiskt för några månader sedan. Dessutom krävdes nu en rejäl investering för att modernisera, uppdatera och framtidssäkra voluntarius.com. Då dessa kostnader inte var försvarbara valde jag att lägga ner hemsidan.

Den föreningsinformation som voluntarius.com innehöll behövs idag i samhället. Förhoppningsvis kommer en liknande informationskälla att uppstå framöver.

Själv kommer jag att fortsätta skriva då och då om föreningsfrågor på den här sidan. Och möjligtvis blir det en ny bok om föreningar så småningom.



5 kommentarer:

Unknown sa...

Så sorgligt! Den information du hade på din hemsida var unik. På riktigt unik. Föreningsdoktorn var också ett unikt koncept som jag hoppas någon annan eldsjäl tar upp. För mig veterligen finns inget alternativ. Hoppas att den bok du skriver om utkommer fort (och att den är tjock, mycket tjock)! Tack

Anonym sa...

Jag upptäckte igår att sidan inte gick att ladda. Så otroligt sorgligt att läsa att den är nedlagd. Den var helt unik! Kan inte nån driven organisation som arbetar generellt mot ideella sektorn förvalta den?

Christer Leopold sa...

Tack för kommentarerna. En sådan hemsida som Voluntarius.com var behövs för visso, men den bör drivas av en oberoende organisation helt fokuserad på att främja demokratiska föreningar och föreningsliv. En sådan finns ännu inte. Det vore bra om några med rätt inställning och kompetens ville bilda och driva en sådan. Ett sådant initiativ skulle jag stödja.

Nils Assarson sa...

Jag är kassör i en nybildad ideell förening och dina skrifter var ovärderliga inför bildandet i mars i år. Instämmer med beklaganden att din hemsida är nedlagd. Nu har en fråga uppstått som jag skulle vilja ha din hjälp med men jag har full förståelse för om du har slutat svara. Den ordförande som valdes på det konstituerande mötet i mars i år har avgått sedan både vi och han funnit att vi inte passade för varandra. Vår vice ordförande valdes då av styrelsen som t.f. ordförande. Eftersom det är långt till nästa årsmöte har vi nu utlöst ett extra medlemsmöte för att välja vår t.f. ordförande till ordinarie efter förslag från valberedningen. Nu menar en medlem med viss pondus att detta inte är korrekt enligt föreningspraxis utan menar att en ordförande måste väljas på ett årsmöte och att detta möte därför måste kallas extra årsmöte för att vara giltigt. Det finns dock ingenting i våra stadgar som heter" extra årsmöte" medan där däremot finns bestämmelser om "extra föreningsmöte". Har du något råd om hur vi skall hantera denna situation? Ligger det något i medlemmens invändningar, Hälsningar Nils Assarson

Christer Leopold sa...

Jag är glad över att ni har haft nytta av vad jag skrivit vid er föreningsstart. Jag har som sagt slutat ge individuella svar på föreningsfrågor. Det som avgör vad som är rätt och fel i ert fall är vad som står i stadgarna. Läs dem! Det kan mycket väl vara så att "extra föreningsmöte" och "extra årsmöte" är precis samma sak.