"Rektorskrisen
klantigt skött" ropar Uppsala Nya Tidning ut (UNT 2014-02-26). Kanske,
men kanske inte skulle jag vilja säga. Om en ideell organisation är rätt
konstruerad och inte fungerar, då är det troligen ledningen som är problemet.
Men är den felkonstruerad, vilket den verkar vara i det här fallet, så fungerar
den dåligt även med en kompetent ledning.
Det handlar om Uppsala Universitet där vice rektorer och
andra företrädare krävt rektors avgång. Övriga huvudaktörer är Utbildningsdepartementet,
som varit involverad ett halvår, och konsistoriet,
universitetets styrelse.
Dramat har skildrats i UNT i två veckor nu och kan
eventuellt få sin upplösning inom kort.
Uppsala Universitet är vad jag kallar tredjepartsägd ideell organisation (se min bok Professionell ideell – Om att verka med ideell logik, s 52-55). Det är en av tre huvudtyper av ideella organisationer som finns i världen. De övriga två är medlemsägda (föreningar och förbund) respektive självägande (stiftelser, amerikanska nonprofit organisationer).
Det som är utmärkande för en tredjepartsägd ideell
organisation är att den har en extern ägare som också ofta är finansiären. Det
här är inte särskilt vanliga organisationer jämfört med de övriga. Men just i Sverige finns
det ett antal, flest inom offentlig sektor, men också privata.
Att jag klassificerar den här typen av organisationer som
ideella även när de finns inom offentlig sektor beror på att de har ett ideellt
eller allmännyttigt ändamål (till exempel public service) och inte är vinstdrivande
och inte heller är myndigheter. Däremot leds och verkar de ju ofta som om de
vore myndigheter – en följd av att de verkar inom ramen för en sådan kultur.
Fordom var universiteten ideella föreningar. De
konstruerades med skråna som förebild. De var alltså lärarägda och styrdes av sina valda ledare.
Universiteten är inte längre några föreningar (de ledande universiteten
i världen är oftast stiftelser), men traditionen med demokratiska val lever
kvar än idag. Så är till exempel vicerektorerna på Uppsala Universitet valda
underifrån av sina lärarkollegor. Samtidigt är universitetet en tredjepartsägd
organisation vilket i detta fall innebär att rektorn och konsistoriet
(styrelsen) utses av regeringen.
Den ledningskris vi ser nu äger rum just i skarven
mellan den demokratiska, underifrån valda ledningsstrukturen och den byråkratiska, utifrån
tillsatta. Två krafter med var sin uppsättning mandat, kultur och förväntningar
står mot varandra och tycks inte kunna samverka. Jag vet inget om respektive
grupps kompetens, men det är fullt möjligt att bägge är kompetenta för sitt
uppdrag.
Även bortsett från ledningskrisen så verkar universitetets
ledningsstruktur vara felkonstruerad. Det gör universitetet onödigt svårt att leda och
ökar dramatiskt risken för misslyckanden.
Utifrån vad UNT rapporterat kan jag urskilja följande strukturfel:
- En organisation kan inte vara i lika mån medlemsägd och tredjepratsägd. Man kan alltså inte ha ett system där ledningarna upp till en viss nivå väljs demokratiskt nerifrån och ledningen över den nivån utses utifrån. Detta leder automatiskt till osäkerhet, konflikt och missnöje i linjen. Det finns varianter som är möjliga, men inte den som använts här.
- Normalt utser den externe ägaren styrelsen (eller delar av den) och låter styrelsen utse den verkställande chefen. Då har styrelsen ett tydligt ansvar och kan hantera ansvarsfördelningen mellan styrelse och chef. I detta fall har regeringen utsett såväl en styrelse som en separat rektor. Och den som utser är också den som har att avsätta. En sådan tvehövdad organisation kan fungera väl bara under mycket lyckliga omständigheter.
- När rektor tillsattes skedde det med en valliknande process. Problemet med den var att där hade kunderna, alltså studenterna, ett dominerande inflytande. Men den som leder en organisation leder dess personal, inte dess kunder. Så om syftet med processen var att få en ledare med starkt stöd i den egna organisationen, då hade man måst se till att lärarna verkligen hade det dominerande inflytandet.